Нисковъглеродното бъдеще на транспорта

Интервю с главния научен сътрудник на Shell по мобилност д-р Волфганг Варнеке.

Изменението на климата може да бъде най-голямата заплаха за нашия начин на живот и изисква спешни действия за намаляване на емисиите. В същото време се очаква световното население да нарасне до около 9 милиарда до средата на века, като броят на превозните средства може да се удвои. Говорим с главния научен сътрудник на Shell по мобилност д-р Волфганг Варнеке, за предизвикателствата да се помогне на бързо растящото световно население да използва по-ефективен транспорт, с по-малко въглероден диоксид.

Shell: Все повече хора по света ще искат да притежават автомобили и мотоциклети или да използват обществен транспорт, тъй като световното население расте и просперира, а урбанизацията се ускорява. Какви големи предизвикателства трябва да бъдат преодолени?

Волфганг Варнеке: Голямото предизвикателство за нашата бъдеща мобилност е да намалим емисиите от всички видове транспорт. Трябва да намалим емисиите на въглероден диоксид (CO2), които причиняват глобално затопляне, но също така трябва да намалим емисиите на други замърсители на въздуха, за да подобрим качеството на въздуха, особено в градовете. За съжаление, няма универсално решение.

Shell: Идва ли края на двигателите с вътрешно горене?

Волфганг Варнеке:  Все още има огромен потенциал за подобряване на ефективността на двигателя с вътрешно горене с помощта на по-добри горива и смазочни материали. Доказаните технологии, които вече са налични, биха могли да подобрят горивната ефективност с около 30%, дори в сравнение с днешните най-добри двигатели. Проблемът е, че те са сравнително скъпи. Би било добре, ако има конкуренция в лицето на различни типове двигатели като електрически хибриди, изцяло електрически автомобили или дори такива с водородни горивни клетки. Това стимулира инженерите на двигателите с вътрешно горене да правят подобрения.

Shell:  Какви технологични постижения биха могли да подобрят устойчивостта на транспорта?

Волфганг Варнеке: Проблемът е, че намаляването на емисиите в една част от горивната верига може да означава създаване на повече емисии другаде. Например, задължителното използване на дизелово гориво с ниско съдържание на сяра като изискване за двигатели с ниски емисии, намалява замърсяването на въздуха. Но рафинериите трябва да използват повече енергия и следователно да отделят повече CO2, за да премахнат сярата. Разработването на двигатели с вътрешно горене, които не създават никакви вредни емисии, би променило всичко.

Shell:  Ами електрическите автомобили?

Волфганг Варнеке: Електрическите автомобили имат едно основно предимство, което е липсата на вредни за качеството на въздуха емисии по време на използване на превозното средство. Това може да бъде особено важно за пречистване на въздуха във вътрешните градски райони. Но електрическите превозни средства са изправени пред много предизвикателства: например батериите все още са тежки, имат ограничен обхват и живот и са скъпи за производство. По-леки, по-евтини и по-ефективни батерии за съхраняване на излишна енергия от възобновяеми източници, например вятърна и слънчева, биха били фантастичен пробив за нисковъглеродния транспорт.

Shell:  Каква роля могат да играят биогоривата и природният газ?

Волфганг Варнеке:  Растенията, използвани за производство на биогорива, абсорбират въглерод (CO2) от атмосферата, докато растат. Така че, като цяло биогоривата отделят значително по-малко CO2 от изкопаемите горива. Но ползите за въглеродните емисии от биогоривата зависят от няколко фактора, като например кое растение се използва и как се отглежда. Ние също така търсим как да използваме по-чисто изгаряния природен газ – или охладен като втечнен природен газ (LNG), или компресиран (CNG). Shell също така разработи усъвършенствани горива от газ към течност (GTL), които помагат за намаляване на местните емисии.

Shell:  Какво могат да направят потребителите сега, за да подобрят горивната ефективност и да намалят своите разходи?

Волфганг Варнеке:  Високите разходи за гориво, които наблюдаваме в много страни – често отчасти, поради високите данъци – могат да насърчат потребителите да инвестират в по-ефективни двигатели, за да намалят разхода на гориво. По-добрите смазочни продукти също намаляват триенето и следователно помагат за намаляване на разхода на гориво. Енергийните компании като Shell, трябва да продължат да работят в тясно сътрудничество с производителите на превозни средства, за да разработват горива и смазочни материали, които правят двигателите да работят по-ефективно. Ние също така непрекъснато се опитваме да намалим загубите от триене в двигателите, чрез по-малко вискозни двигателни масла, които включват нови базови масла и по-добри добавки за модифициране на триенето. Представихме ново поколение двигателни масла на пазара, което включва технологията Shell PurePlus. Съдържа много чисто GTL базово масло, което помага за намаляване на триенето и разхода на гориво. Имаме и образователна кампания, за да помогнем на шофьорите по целия свят да пестят гориво.

Shell:  Как виждате развитието на транспортните системи?

Волфганг Варнеке:  Мобилността ще се промени много в не много далечно бъдеще. Мисля, че една от следващите вълнуващи стъпки е автопилотираното превозно средство, като някои примери вече се появяват. Трябва да разберем каква комбинация от видове транспорт ще работи най-добре в различни ситуации. Може би трябва да спрем да използваме един автомобил за всичко. Може би ще използваме един тип автомобили за семейни излети и ще използваме малки хибриди или електрически автомобили за пътуване до работното място, като това включва и наемането на съответните превозни средства с цел намаляване на разходите и броя им. По-рано споменах, че все още има огромен потенциал за подобряване на ефективността на двигателите с вътрешно горене. Имайки това предвид, със сигурност очаквам двигателите, които работят с течни горива, да продължат да съставляват гръбнака на автомобилната мобилност за няколко десетилетия напред.

Leave a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

ЗАПИШЕТЕ СЕ ЗА НАШИЯ БЮЛЕТИН
ВЪВЕДЕТЕ ВАШИЯТ ИМЕЙЛ АДРЕС
Scroll to Top