Изборът на правилното двигателно масло е от съществено значение за правилното функциониране на двигателя по време на целия му живот. Следователно, изборът далеч не е тривиален, а напротив – би могъл да бъде доста сложен. Всъщност има различни марки, стандарти и различни и разнообразни индекси. Нека опростим живота ви, като ви предложим метод в три стъпки за избор на вашето двигателно масло.
1. Индекса на вискозитета:
Когато сте на стелажите с масла в магазина и погледнете отблизо кутиите, освен марката, едно от първите неща, които забелязвате, е комбинация от цифри и буква като „10W-40“, „5W-40“. Това е индексът на вискозитета.
Важно е да знаете, че първото число показва течността на студеното масло, а второто – работата на смазката при висока температура.
5W-30 и 5W-40 (така наречените „100% синтетични“ масла)
Последните модели двигатели (независимо дали са дизелови или бензинови) имат препоръка за използване на 5W-30 или 5W-40. Ако имате превозно средство, оборудвано с филтър за частици, изборът ще бъде лесен за вас. Tой трябва да бъде 5W-30 (стандарт C1, 2, 3, 4 … в зависимост от марката на вашето превозно средство). За други, този тип масло се препоръчва ако натоварвате много двигателя: много спирания и потегляния (по-специално в града), спортно шофиране и т.н. Тези масла улесняват стартирането на двигателя в студено състояние.
10W-40 (така нареченото „полусинтетично“ масло)
10W-40 предлага много добро ниво на защита, но в замяна изисква стандартен интервал за смяна на маслото (около 10 000 км за дизел). Ако правите смесени пътувания (град + извънградско) и имате стил на шофиране, който обикновено натоварва повече двигателя, изберете го, като добро съотношение на качество/цена. Масло 10W-40 също улеснява стартирането при студено време.
15W-40 (така нареченото „минерално“ масло)
Ако имате „старо“ превозно средство с бензинов двигател (на възраст над 12 години), дизел без турбо и/или голям пробег, маслото 15W-40 е за вас.
Тъй като е по-плътно, 15W-40 може да компенсира високата консумация на масло. С този вискозитет е препоръчително да се намалят интервалите за смяна на маслото, тъй като този тип масло губи своите смазващи свойства по-бързо.
2. Стандартите:
Те често се намират на гърба съда с масло и се изписват като „ACEA B3 / B4“, „API CF / DF“, „VW 500.01″и т.н.
Казано по-просто, тези букви и цифри дават възможност да се определи дали става дума за масло, предназначено за бензинов или дизелов двигател, да се оцени неговото ниво на работа и да се отговори на определени стандарти, специфични за всеки производител.
Как да разберете кои стандарти са подходящи за вашето превозно средство?
Две прости решения:
-Информацията се съдържа в ръководството за употреба на вашето превозно средство.
-Посъветвайте се с професионалист за насока.
3. Марките:
Казано по-просто: цената зависи от марката, разбира се, но и от естеството на маслото.
По този начин, 100% синтетично масло е по-модерно, но по-скъпо за производство от полусинтетично, дори повече и от минерално. Продажната цена на рафтовете на този тип масла ще бъде по-висока.
Накратко: колкото повече добавки има даден продукт, толкова по-ефективен ще бъде той и следователно би следвало по-скъп.
Изборът на конкретна марка е субективен акт, като най-важното е отново да се спазват препоръките на производителя.
С тези три стъпки имате всички необходими знания, за да можете да изберете подходящото за вашата кола двигателно масло.